آبان ۲۱ ۱۳۹۶ ۰comment
Management of Organizational Behavior

Management of Organizational Behavior

Management of Organizational Behavior

سوت زن یا whistleblowerکیست ؟

Management of Organizational Behavior : سوت زن اصطلاحاً به کسی اطلاق می شود که در درون یک سازمان کار

می کند و خلافکاریهای آن را افشا می سازد .

این خلافکاریها می توانند شامل انواع حرکت های غیر اخلاقی سازمان و مدیران آن ، از قبیل تقلب ، احتکار ، تثبیت قیمت،

رشوه ، تولید محصول غیر ایمن و نقص قوانین یا مقررات باشد.

سوت زنی سبب می شود که سازمانها ، جلوی خلافکاری ها و یا تصمیمات اشتباه گرفته شود و یا در نهایت موضوع به

نهادهای دولتی و یا رسانه ها کشیده شود .

به دلیل اینکه در سوت زنی احتمال خطر جریمه شدن و یا اخراج از شغل وجود دارد ، لذا هر سوت زن مجبور است که

در مورد ارزش های اخلاقی و مسئولیت های اجتماعی مورد توجه جامعه به افشاگری مبادرت نماید .

در هر صورت یک خط ظریف بین کارمندی که احساس می کند ارزش های منطقی جامعه به مخاطره افتاده ،

با یک فرد فضول وجود دارد .

زیرا برخی فکر می کنند که مدیریت مرتکب خلاف می شود در صورتیکه ممکن است آن خلاف به طور موردی انجام شده

و مدیریت ارشد سازمان از آن مطلع نیست.

Management of Organizational Behavior

در مقابل بعضی ها هم سوت زنی را به خاطر کسب منافع فردی و ارتقاء به سمت ها و پست های بالا انجام می دهند.

به زغم رالف نیدر( Ralph Nader  )که بیان می کند وظیفه اول کارمند هر سازمان ، پشتیبانی از منافع جامعه و در وهله

دوم انجام وظائف جاری سازمان است .او سوت زن را یک قهرمان قلمداد می کند .

سازمانهایی که در آن انسجام و اتحاد سازمانی و حفظ و ارتقاء شهرت و تصویر ذهنی در اولویت امور قرار دارند ،

نیازمند بازگذاشتن راهی است که از طریق آن کارکنان ، شرکاء ، مشتریان ، تامین کنندگان ، سهامداران و سایر

ذینفعان بتوانند رفتارها و اعمالی را که متناقص با رفتارها و اعمال تعریف شده سازمان است گزارش دهند .

هستند شرکت ها و سازمانهایی که به طور اخص ، یک خط تلفن برای افرادی که به طور ناشناس می خواهند

اطلاعاتی را در خصوص هرگونه عدول از قوانین و مقررات سازمان و یا خلاف کاریهای کشف شده را به مسئولین

ذیربط گزارش دهند ، در اختیار عموم قرار می دهند .

مثلاً برخی سازمانها اقدام به راه اندازی سیستمی تحت عنوان

 The Ethicspoint whistleblower hotline management solution

نموده اند که کارمندان و سایر ذینفعان سازمان را قادر می سازد هرگونه تخلف و سرپیچی از مقررات و سورفتارها

در هر سطحی از سازمان را به صورت محرمانه گزارش دهند .

بعدها مسئولان ذیربط این اطلاعات و گزارشان را دریافت ، بررسی و گزارش تحلیلی آن را برای تائید صحت و سقم

آنها توسط تصمیم گیرندگان اصلی سازمان ارسال می کنند .

اغلب سازمانها به این درک رسیده اند که وجود یک چنین سیستمی می تواند آنها را قادر سازد تا جلوی هرگونه

امور خلاف قانون و خلافکاری را بیش از وقوع و رخداد حوادث ناگوار بگیرند . اکثر امور خلافی که در بیشتر سازمانها

ممکن است رخ دهد به شرح ذیل می باشد:

۱-    کج روی مالی و حسابداری

۲-    دزدی

۳-    تبعیض

۴-    تثبیت قیمت

۵-    منافع متضاد با منافع سازمانی

۶-    خراب کاریهای خارج از سازمان علیه سازمان

۷-    تجاوز به حقوق افراد

۸-    ارائه داده های متناقض و ناصحیح

۹-    شرایط کاری نامساعد و غیر ایمن و عدم رعایت اصول بهداشتی و حرفه ای

۱۰-    سوء استفاده و سوء مصرف مواد اولیه و…………

در خلال بحران های مالی اخیر ، شرکت ها و سازمانها نمونه های متعددی از سوت زنی ها را در درون بخشهای مالی و بانکی خود داشته اند .

Management of Organizational Behavior

www.echabok.ir

ادامه مطلب …

مطلب قبلی …

دیدگاه خود را وارد کنید