قیمت گذاری در بازارهای تجارت الکترونیک
قیمت گذاری چیست؟
قیمت گذاری در بازارهای تجارت الکترونیک : به طور ساده قیمت گذاری یعنی تعیین قیمت برای کالا یا خدمت.
قیمتگذاری فعالیتی است که باید تکرار شود و فرایندی مداوم و پیوسته محسوب میشود (Shipley,2001)
این تداوم ناشی از تغییرات محیطی و عدم ثبات شرایط بازار است که لزوم جرح و تعدیل قیمت را ایجاد میکند.
قیمت گذاری با هدف حداکثر کردن سود،افزایش سهم بازار ،رهبری کیفیت، ادامه حیات و یا افزایش قیمت بازار صورت می گیرد.
بازار الکترونیک
بازار الکترونیک اساس تجارت الکترونیک است. امروزه سیستمهای اطلاعاتی وجود دارند که شرکتها را به هم پیوند میدهند
و این شرکتها با مشتریان و تامین کنندگانشان همانند یک مجموعه واحد تلقی میشوند.
بازار الکترونیک یک سیستم اطلاعاتی میان سازمانی است که به خریداران و فروشندگان این امکان را میدهد که در مورد
قیمتها و محصولات ارائه شده به تبادل اطلاعات بپردازند. این بازار به عنوان واسطه عمل میکند و شرکتکنندگان در این بازار میتوانند
خریداران، فروشندگان و یا طرفهای سوم مستقل و یا کنسرسیومهای میان چند شرکت باشند.
بازارهای الکترونیک،کانونها و محلهای تجاری تعاملی است که در آن شرکتهای مختلف برای انجام فعالیتهای تجارت به تجارت
در تجارت الکترونیک و دیگر فعالیتهای مربوط به تجارت الکترونیک گرد هم میآیند.
قیمت گذاری در بازار الکترونیک قیمت گذاری در بازارهای تجارت الکترونیک
قیمت گذاری در بازار بر مبنای هزینه صورت می گیرد. در یک زنجیره ارزش عمودی فعالیتها باید به صورت سلسله
مراتبی تعریف شوند که تا مراحل اولیه آن انجام نشود، نمیتوان مراحل بعدی را آغاز کرد.
چون قیمت گذاری در تجارت الکترونیک به صورت عمودی نیست، قیمت گذاری بر مبنای هزینه دیگر پاسخگوی نیاز بازار نیست.
عمودی نبودن زنجیره ارزش موجب میشود کالاهایی که در بازار از ارزش پایینتری برخوردار هستند، هزینه تولید بالایی داشته باشند.
به علت پایین بودن هزینه جستجو در اینترنت قیمت و حاشیه سود نیز کاهش مییابد.
همچنین بدین دلیل این که خردهفروشان در بازارهای الکترونیک حذف میشوند، هزینهها و در نتیجه قیمت کاهش مییابد.
بازارهای الکترونیک با ایجاد تنوع در کالا و خدمات قیمتهای متنوعی را ارائه میدهند که مشتریان بنابر توانایی مالی و میزان رفاه خود،
کالا و خدمات متناسب با خود را دریافت میکنند.
شرکتها میپندارند اگر قیمت کالاهای آنان نسبت به رقبا پایینتر باشد، میتوانند بازار را در اختیار بگیرند.
اگرچه ممکن است در بازارهای فیزیکی این اتفاق روی دهد اما در بازارهای الکترونیک از اهمیت زیادی برخوردار نیست.
قیمت گذاری پویا در بازار الکترونیک قیمت گذاری در بازارهای تجارت الکترونیک
قیمتگذاری پویا استراتژی قیمتی است که در آن قیمتها در هر لحظه به خاطر مشتریان و مصرفکنندگان
و یا به دلیل مجموعه محصولات و خدمات ارائه شده تغییر میکند. اگرچه چنین استراتژی قیمتی در بازارهای فیزیکی وجود داشت،
اما در بازارهای الکترونیک به دلیل تفاوت در زنجیره ارزش ماهیت و اهمیت دیگری مییابد.
قیمتگذاری پویا یکی از مهمترین هدایای اینترنت است.
قیمتگذاری پویا، قیمتگذاری در محیطی است که در آن قیمتها ثابت نیستند بلکه انعطافپذیر هستند.
قیمتگذاری پویا را میتوان خرید و فروش کالاها و خدمات در بازاری تعریف کرد
که قیمتها در واکنش به شرایط عرضه و تقاضای بازار براحتی کم و زیاد میشوند.
قیمتگذاری پویا مکانیزمی است که در آن قیمتها و شرایط بر اساس قیمت دهی شرکت کنندگان در بازار تعیین میشود.
قیمتگذاری صحیح با توجه به هزینهها، مشتریان و رقبا صورت میگیرد.
وقتی هر یک از این متغیرها تغییر کند، بهترین قیمت نیز ممکن است تغییر کند.
قیمتگذاری صحیح نیازمند اطلاعات است.
در یک بازار پیچیده و به شدت رقابتی، پیشبینی و محاسبه تقاضا، مشکل و گاه غیرممکن به نظر میرسد.
بنابراین اینترنت به عنوان یک بازار پیچیده موجب ایجاد حساسیت قیمتی بالایی میشود.
مشکل دیگر فروشندگان اینترنتی، این است که مشتریان مختلف قیمتهای متفاوتی میپردازند.
قیمتگذاری در این بازارها هم باید جوابگوی اختلافات در بین اقشار مختلف مشتریان باشد و هم گروهها را حمایت
و تشویق به خرید کند.
بدین علت که بازارهای الکترونیک پیچیده هستند، استفاده از قیمتهای ثابت ممکن است، مشکلزا باشد.
پس برخی از شرکتها از قیمتگذاری پویا استفاده میکنند.
وقتی شرایط با چنین سرعتی تغییر میکند، تنها رهیافتهای قیمتگذاری ،قیمت گذاری پویا خواهد بود.
با توجه به امکان به دست آوردن سریع اطلاعات از میزان تقاضا، رقبا و مشتریان [عوامل تأثیرگذار در قیمتگذاری]
امکان قیمتگذاری پویا به وجود میآید و گاه قیمت یک کالا چند بار در یک روز میتواند تغییر یابد.