جذب سرمایه برای استارت آپ
چگونه برای استارت آپ خود سرمایه جذب کنیم؟
جذب سرمایه برای استارت آپ :سرمایهگذاران زیادی در دنیا وجود دارند که به دنبال موقعیتهای خوب برای سرمایهگذاری هستند
و اکثر کارآفرینان نیز دوست دارند که سهمی از سرمایه آنها داشته باشند.
اما تعداد کمی از آنها قادرند سرمایهگذاران را قانع کنند که استارت اپشان ارزش سرمایهگذاری دارد.
بنیانگذاران باید طرح کامل و جامعی از اهداف خود نشان دهند تا بتوانند نظر مثبت سرمایهگذاران را جذب کنند.
زمانی که بنیانگذاران استارتاپ استراتژی فروش طراحی میکنند، فاکتورهای متنوعی از جمله پرسونای خریدار و کانالها را در نظر میگیرند.
آنها از نرمافزار مدیریت روابط مشتری استفاده میکنند تا میزان ترافیک هدایتشده و کیفیت آن را زیر نظر داشته باشند.
با استفاده از این روشها میتوان میزان فروش را تا حدی پیشبینی کرد و افزایش داد.
سؤالی که پیش میآید این است که چرا از همین روش برای جذب سرمایه استفاده نمیشود؟
استراتژی های جذب سرمایه
مفاهیم مالی را بشناسید.
سرمایهگذاران قبل از آماده شدن محصول یا نمونهی اولیه ،علاقهای به شنیدن سخنرانی شما ندارند.
در عوض بهعنوان یک بنیانگذار قبل از اینکه وقت سرمایهگذاران را بگیرید، اطلاعات جامعی در مورد حداقل نیازمندیهای اقتصادی کسب کنید.
پیش از صحبت کردن با سرمایهگذاران شرکت شما باید به حداقل درآمد رسیده باشد.
مشکل اسناد و مدارک سخنرانی خود را برطرف کنید.
سخنرانی یا ارائههای موفقیتآمیز، نقشهی مسیر کار را به شنوندگان نشان میدهند و بعد از توضیح هر بخش و ارائهی یک خلاصه به پایان میرسند.
سرمایهگذاران از کارآفرینانی خوششان میآید که دقیقا میدانند به چه مقدار سرمایه احتیاج دارند، چگونه میخواهند
این مقدار پول را جمعآوری کنند و در چه راهی میخواهند از آن استفاده کنند.
مشابه مشتریان خود، برای سرمایه گذاران نیز پرسونا تهیه کنید.
برای سرمایهگذاران از پرسونای مشابه با پرسونای فروش استفاده کنید و قادر باشید به تمام سؤالات جزئی مربوط به آن پاسخ دهید.
اینکه چه سابقهی کاری دارند، کجا زندگی میکنند، چه غذاهایی میخورند، اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانند و به چه چیزهای اهمیت میدهند.
اگر میخواهید در زمینهی جذب سرمایه به موفقیت برسید باید اطلاعات کاملی از فرد یا شرکت سرمایهگذار جمعآوری کنید.
سرمایه گذاران مورد نظر خود را شناسایی کنید.
بعد از تهیهی پرسونای مورد نظر، سعی کنید سرمایهگذاران واجد شرایط را ترغیب کنید.
در شبکهی خود جستجو کنید و ببینید آیا شخصی را پیدا میکنید که فرد مورد نظر را بشناسد و بتواند شما را به او معرفی کند یا خیر.
معمولا رویدادهای تخصصی و خیریهها و شتابدهندهها محل مناسبی برای پیدا کردن سرمایهگذاران هستند.
قیف جذب سرمایه طراحی کنید
قیف فروش را در نظر بگیرید و سرمایهگذاران بالقوه را مرحلهبندی کنید.
شناسایی افراد، جدا کردن افراد واجد شرایط، اولین قرار ملاقات، بررسی شرایط معامله، اسناد فرستادهشده و پایان معامله از مراحل
این قیف هستند.
در هر مرحله نیاز سرمایهگذاران را در نظر بگیرید و مدارک و محتوای خود را با توجه به آنها تهیه کنید.
سیستم و برنامهریزی مناسب داشته باشید
درست کردن یک سیستم جذب سرمایهی مناسب به شما کمک میکند که در وقت و هزینههای خود صرفهجویی کنید.
افراد نامناسب را از لیست سرمایهگذاران مناسب کنار بگذارید زیرا پول زیاد، ارزش خطر کردن و برقراری همکاریهای نامناسب را ندارد.
مهمترین نکتهای که در جذب سرمایه باید به یاد داشته باشید این است که از بعد شنیدن جواب منفی ناامید نشوید.
از تمام این اتفاقها استقبال کنید و به چشم فرصت مناسبی برای شبکهسازی حتی با افراد غیر علاقهمند ببینید.
ارتباط خود را با همهی آنها حفظ کنید تا شاید در آینده با فرصتهای مناسبی برای همکاری روبهرو شوید.
جذب سرمایه برای استارت آپ
جذب سرمایه برای استارت آپ